Puente Castro, Raquel
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Categoria: Profesor/a Adjunto/a Área de conocimiento: Organización de Empresas Departamento: Gestión Empresarial
FORMACIÓN
    • PhD. In Marketing, Tulane University - A.B. Freeman School of Business, 2004.
    • MBA, Tulane University - A.B. Freeman School of Business, 2001.
    • MBA con especialización en Marketing, IESA, 1998.
    • Ingeniero Civil, Universidad Central de Venezuela
EXPERIENCIA DOCENTE

El profesor/a ha impartido las siguientes asignaturas en los últimos años:

    • Dirección de Marketing
    • Fundamentos de Gestión Empresarial
    • Strategic Marketing (Marketing Estratégico)
    • Trabajo Fin de Grado
EXPERIENCIA PROFESIONAL
  • 25 años de experiencia profesional en el sector.
  • Cursos impartidos de formación complementaria: Executive Education - PAG (Programa Avanzado de Gerencia), IESA (Instituto de Estudios Superiores de Administración), Venezuela, 2022-2024.
  • Postgrado (Competencias de Líder Coach y Gerencia de Atención al Cliente), FEN (Facultad de Economía y Negocios) - Universidad de Chile, Chile, 2019-2023.
  • Postgrado (Oportunidades de Negocios en la Base de la Pirámide), UFM (Universidad Francisco Marroquín), Guatemala, 2019-2024.
  • Postgrado (Entrepreneurship and New Venture Business), A. B. Freeman School of Business at Tulane University, EEUU, 2020.
  • Postgrado (Investigación de Mercado y Comportamiento del Consumidor, Trabajo de titulación y Taller de Marketing), ESPAE (Escuela de Negocios Espol), Ecuador, 2019-2023.
ACTIVIDAD INVESTIGADORA
Publicaciones
Artículos
  • Is entrepreneurship enough to achieve superior performance in SMEs in emerging countries? Multiple mediation of market orientation and marketing capabilities
    Cruz Rincon, Martha Lucia , Agredo Diaz, Martha Lucia , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2023, J. Entrep. Emerg. Econ.
    10.1108/JEEE-03-2021-0115
  • Shock determination in a two-stage decision-making model: The case of COVID-19 in Colombia
    Acevedo, Rafael A. , Harmath, Pedro , Mora, Jose U. , PUENTE CASTRO, RAQUEL, Aponte, Elvis , 2022, Manag. Decis. Econ.
    10.1002/mde.3547
  • Open innovation and superior performance in SMEs: The mediating role of marketing capabilities and innovation
    Cruz Rincon, Martha Lucia , Alegre Vidal, Joaquin , Villar Garcia, Cristina , Agredo Diaz, Martha Lucia , Fajardo Ortiz, Mercedes , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2022, Dir. Organ.
    10.37610/dyo.v77i0.620
  • From entrepreneurial intention to behaviour: the influence of a cross-cultural factor
    Bustamante, Juan , PUENTE CASTRO, RAQUEL, Izquierdo, Edgar , 2022, Int. J. Entrep. Ventur.
    10.1504/IJEV.2022.128060
  • High-Growth Aspirations of Entrepreneurs in Latin America: Do Alliances Matter?
    PUENTE CASTRO, RAQUEL, Mora Mora, Jose U. , Pereira Laverde, Fernando , 2020, Sustainability
    10.3390/su12072867
  • Necessity entrepreneurship in Latin America: it's not that simple
    PUENTE CASTRO, RAQUEL, Gonzalez Espitia, Carlos Giovanni , Antonia Cervilla, Maria , 2019, Entrep. Reg. Dev.
    10.1080/08985626.2019.1650294
  • Determinants of the growth aspiration: a quantitative study of Venezuelan entrepreneurs
    PUENTE CASTRO, RAQUEL, Antonia Cervilla, Maria , Giovanni Gonzalez, Carlos , Auletta, Nunzia , 2017, Small Bus. Econ. Group
    10.1007/s11187-016-9791-0
  • Cultural determinants of status: Implications for workplace evaluations and behaviors
    Torelli, Carlos J. , Leslie, Lisa M. , Stoner, Jennifer L. , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2014, Organ. Behav. Hum. Decis. Process.
    10.1016/j.obhdp.2013.11.001
  • Enterprise Business Models by and for the Base of the Pyramid
    Antonia Cervilla, Maria , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2013, Rev. Cienc. Soc.
  • Modelos de negocio de emprendimientos por y para la base de la pirámide
    Cervilla, María Antonia , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2013, Rev. Cienc. Soc.
    10.31876/rcs.v19i2.25623
  • Is there true innovation in the launching of new products? Relevant factors of success and failure in Colombia
    Cruz Rincon, Martha Lucia , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2012, Estud. Gerenc.
  • What are the consumers of the majority market in Venezuela like? An approach to building a psychographic profile
    PUENTE CASTRO, RAQUEL, Lopez di Blasi, Sabina , 2011, Estud. Gerenc.
    10.1016/S0123-5923(11)70160-7
  • Customer relationship management (CRM) practices in Venezuelan firms: A study of cases
    PUENTE CASTRO, RAQUEL, Antonia Cervilla, Maria , 2007, Acad.-Rev. Latinoam. Adm.