Puente Castro, Raquel
Categoria: Profesor/a Adjunto/a
Área de conocimiento:
Organización de Empresas
Departamento: Gestión Empresarial
FORMACIÓN
- PhD. In Marketing, Tulane University - A.B. Freeman School of Business, 2004.
- MBA, Tulane University - A.B. Freeman School of Business, 2001.
- MBA con especialización en Marketing, IESA, 1998.
- Ingeniero Civil, Universidad Central de Venezuela
EXPERIENCIA DOCENTE
El profesor/a ha impartido las siguientes asignaturas en los últimos años:
- Dirección de Marketing
- Fundamentos de Gestión Empresarial
- Strategic Marketing (Marketing Estratégico)
- Trabajo Fin de Grado
EXPERIENCIA PROFESIONAL
- 25 años de experiencia profesional en el sector.
- Cursos impartidos de formación complementaria: Executive Education - PAG (Programa Avanzado de Gerencia), IESA (Instituto de Estudios Superiores de Administración), Venezuela, 2022-2024.
- Postgrado (Competencias de Líder Coach y Gerencia de Atención al Cliente), FEN (Facultad de Economía y Negocios) - Universidad de Chile, Chile, 2019-2023.
- Postgrado (Oportunidades de Negocios en la Base de la Pirámide), UFM (Universidad Francisco Marroquín), Guatemala, 2019-2024.
- Postgrado (Entrepreneurship and New Venture Business), A. B. Freeman School of Business at Tulane University, EEUU, 2020.
- Postgrado (Investigación de Mercado y Comportamiento del Consumidor, Trabajo de titulación y Taller de Marketing), ESPAE (Escuela de Negocios Espol), Ecuador, 2019-2023.
ACTIVIDAD INVESTIGADORA
Publicaciones
Artículos
-
Is entrepreneurship enough to achieve superior performance in SMEs in emerging countries? Multiple mediation of market orientation and marketing capabilities
Cruz Rincon, Martha Lucia , Agredo Diaz, Martha Lucia , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2023, J. Entrep. Emerg. Econ.
10.1108/JEEE-03-2021-0115 -
Shock determination in a two-stage decision-making model: The case of COVID-19 in Colombia
Acevedo, Rafael A. , Harmath, Pedro , Mora, Jose U. , PUENTE CASTRO, RAQUEL, Aponte, Elvis , 2022, Manag. Decis. Econ.
10.1002/mde.3547 -
Open innovation and superior performance in SMEs: The mediating role of marketing capabilities and innovation
Cruz Rincon, Martha Lucia , Alegre Vidal, Joaquin , Villar Garcia, Cristina , Agredo Diaz, Martha Lucia , Fajardo Ortiz, Mercedes , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2022, Dir. Organ.
10.37610/dyo.v77i0.620 -
From entrepreneurial intention to behaviour: the influence of a cross-cultural factor
Bustamante, Juan , PUENTE CASTRO, RAQUEL, Izquierdo, Edgar , 2022, Int. J. Entrep. Ventur.
10.1504/IJEV.2022.128060 -
High-Growth Aspirations of Entrepreneurs in Latin America: Do Alliances Matter?
PUENTE CASTRO, RAQUEL, Mora Mora, Jose U. , Pereira Laverde, Fernando , 2020, Sustainability
10.3390/su12072867 -
Necessity entrepreneurship in Latin America: it's not that simple
PUENTE CASTRO, RAQUEL, Gonzalez Espitia, Carlos Giovanni , Antonia Cervilla, Maria , 2019, Entrep. Reg. Dev.
10.1080/08985626.2019.1650294 -
Determinants of the growth aspiration: a quantitative study of Venezuelan entrepreneurs
PUENTE CASTRO, RAQUEL, Antonia Cervilla, Maria , Giovanni Gonzalez, Carlos , Auletta, Nunzia , 2017, Small Bus. Econ. Group
10.1007/s11187-016-9791-0 -
Cultural determinants of status: Implications for workplace evaluations and behaviors
Torelli, Carlos J. , Leslie, Lisa M. , Stoner, Jennifer L. , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2014, Organ. Behav. Hum. Decis. Process.
10.1016/j.obhdp.2013.11.001 -
Enterprise Business Models by and for the Base of the Pyramid
Antonia Cervilla, Maria , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2013, Rev. Cienc. Soc.
-
Modelos de negocio de emprendimientos por y para la base de la pirámide
Cervilla, María Antonia , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2013, Rev. Cienc. Soc.
10.31876/rcs.v19i2.25623 -
Is there true innovation in the launching of new products? Relevant factors of success and failure in Colombia
Cruz Rincon, Martha Lucia , PUENTE CASTRO, RAQUEL , 2012, Estud. Gerenc.
-
What are the consumers of the majority market in Venezuela like? An approach to building a psychographic profile
PUENTE CASTRO, RAQUEL, Lopez di Blasi, Sabina , 2011, Estud. Gerenc.
10.1016/S0123-5923(11)70160-7 -
Customer relationship management (CRM) practices in Venezuelan firms: A study of cases
PUENTE CASTRO, RAQUEL, Antonia Cervilla, Maria , 2007, Acad.-Rev. Latinoam. Adm.