Gestionar cookies Vicerrectorado de Investigacion

Programa de Doctorado en Desarrollo Inclusivo y Sostenible

 

El Programa de Doctorado en Desarrollo Inclusivo y Sostenible por la Universidad Loyola pretende presentar (...)

Para ello la Universidad cuenta con un equipo de docentes cuyos curricula acreditan su experiencia docente e investigadora a nivel de Doctorado (publicación en el Journal Citation Index, proyectos de I+D+i y dirección de Tesis Doctorales). Asimismo, el programa presenta una relación de colaboradores nacionales e internacionales de reconocido prestigio docente e investigador.

 

Doctorado en Ciencia de los datos
Códigos ISCED ISCED 1: Ciencias sociales y del comportamiento
ISCED 2: Administración y gestión de empresas
Centro/s de impartición Escuela de Doctorado (Sede de Córdoba)
Plazas de nuevo ingreso ofertadas por curso académico 20 (10 tiempo completo y 10 tiempo partcial)
Alumnos matriculados Año 1  - Actualización marzo 2016-
Lenguas del programa Castellano

 

Memoria

 

Normas de permanencia

 

Cronograma de procesos mayo 2016

 

 

 

Competencias

COMPETENCIAS BÁSICAS Y GENERALES
CAPACIDADES Y DESTREZAS PERSONALES
OTRAS COMPETENCIAS

 

 

 

 

 

 

 

Convenios

La Universidad Loyola cuenta con los convenios de colaboración con las instituciones previstas actualizados y firmados, y con mención expresa de colaboración en los estudios de doctorado. Todos ellos están disponibles en el siguiente enlace: 

Convenios

 

Competencias de la Comisión de Garantía de Calidad

b) Funciones de la CGCT:

Adaptación al contexto específico del Título de los sistemas y procedimientos que permitan la evaluación, seguimiento, control y mejora continua de la diversidad de procesos del Título, combinando adecuadamente la simplicidad con el rigor, de manera que sean eficaces y eficientes para el fin previsto.

Evaluación y mejora de la calidad de enseñanza. Seguimiento del proceso de aprendizaje de los doctorandos/as. Seguimiento de la aplicación de instrumentos de evaluación en cada actividad.

Mejora de la calidad del profesorado.

Análisis de la información recogida respecto a la inserción laboral de los egresados y egresadas, la satisfacción con la formación de los doctorandos/as y los titulados, satisfacción de otros colectivos implicados como empleadores, y en general de la información obtenida mediante instrumentos de evaluación indirecta.

Recogida sistemática de información sobre todos los aspectos propuestos en la Memoria del Plan de Actividades Académicas presentada a verificación:

  • Recabar y analizar los resultados de los indicadores respecto al rendimiento académico del título y analizar sus valores y evolución, y proponer, si lo estima necesario, acciones de mejora.
  • Analizar los datos sobre satisfacción de los distintos colectivos con el título en relación a cada una de las variables que conforman la encuesta y, si lo estima necesario, proponer acciones de mejora.
  • Analizar las quejas, sugerencias e incidencias recibidas y proponer, si lo considera necesario, acciones de mejora.
  • Recabar y analizar los resultados (valores medios globales por Universidad, Centro y Áreas) de las encuestas anuales a los doctorandos/as sobre la actividad docente del profesorado, y proponer,si lo estima necesario, acciones de mejora.
  • Recabar y analizar los resultados de las encuestas de evaluación de las competencias académicas e investigadoras a los diferentes colectivos, y proponer, si lo estima necesario, acciones de mejora.
  • Recabar y analizar los datos necesarios referentes a: planificación y desarrollo de la docencia del título,Personal de Administración y Servicios, recursos físicos e investigación y transferencia tecnológica de los profesores y profesorasimplicados en el título, y proponer,si lo estima necesario, acciones de mejora.
  • Analizar el contenido y el desarrollo del plan de difusión del Título y, en su caso, definir propuestas de mejora.
  • Recabar del Servicio de Empleabilidad y Emprendimiento (SEE) los resultados del estudio de empleabilidad, y de la Loyola Doctorados, los resultados sobre la satisfacción de los titulados y tituladas con la formación recibida. Realizar un análisis de los mismos y, en su caso, una relación de las posibles propuestas de mejora.
  • Realizar un seguimiento de las acciones de mejora recomendadas.
  • Velar para que se aplique correctamente el procedimiento establecido en el supuesto de extinción del Título e instar a la Loyola Doctorados y/o a los Servicios Centrales de la Universidad para que procedan según sus competencias, en el caso de que se observen anomalías o deficiencias en su aplicación. Proponer, si lo estima necesario, acciones de mejora.
  • Recabar de la Loyola Doctorados los datos referentes al número de doctorandos/as que opten por la adaptación al nuevo Plan de estudios (en el supuesto de extinción del Título), los que han continuado con los estudios a extinguir y los que han abandonado, así como las incidencias que se hayan podido producir durante el proceso.
  • Elaborar un Informe Anual y hacerlo llegar a la Dirección de la Loyola Doctorados.

Implicación con las autoridades académicas en la mejora permanente del Título, garantizando la máxima objetividad e independencia en todas sus actuaciones.

Monitorización y seguimiento de todos los procesos relacionados con el control de la calidad. Mejorar los métodos de adquisición de información externa e interna, asegurándose de la periodicidad de renovación de la información, y estableciendo el acceso selectivo de usuarios autorizados. Además, asegurará la participación de todas las partes interesadas en los procesos de recogida de información.

Velar por el cumplimiento de las actuaciones recogidas en el sistema de Calidad.

Contribuir a la acreditación ex-post (programa ACREDITA).

Reuniones celebradas hasta la fecha:

 

nº1: 17.02.20 nº7:   25.11.22
nº2: 24.04.20 nª8:   29.09.23
nº3: 27.01.21 nº9:   16.02.24
nº4: 30.06.21 nº10: 05.07.24
nº5: 28.09.21 nº11: 26.11.24
nº6: 10.02.22  

 

Composición de la Comisón de Garantía de Calidad del Título:

  • Alfonso Carlos Martínez Estudillo, Director del Máster
  • Francisco Rivas Garcia, Responsable de la Calidad de la Escuela de Doctorado
  • Ana Mª Pacheco, Profesora encargada de la excelencia 
  • Diego Gómez Baya, Miembro externo
  • Patricia Terry Sainz de Rozas, Miembro PAS
  • Laura Barrera Romero, Representación del alumnado

Loyola University regards itself as a Doctoral Research University and, as stated in Art. 55 of its General Academic Regulations, is particularly interested in its teaching and research staff developing the necessary skills and competences to supervise doctoral theses.

In order to encourage and promote this academic and scientific activity, Loyola University awards 150 points per thesis supervised in its staff assessment system. In this regard, it should be noted that a full-time lecturer must earn at least 1,000 points per year (other positions have proportional reductions). In this same section, it awards 300 points for an article indexed in the JCR, 50 points for a communication/paper/poster and 25 points per credit (10 hours) for teaching at doctoral level.

Documents and tools to facilitate the management and supervision work carried out by tutors and supervisors of doctoral training activities and doctoral theses

As stated in point 5 of Article 54 of the General Academic Regulations of Loyola University:

 

Each doctoral student and their tutor and thesis supervisor will sign a documentary supervision agreement. This agreement will be signed as soon as possible after admission and will include the procedure for settling disputes and aspects relating to any intellectual or industrial property rights that may arise in the context of the doctoral programme.

Its signature implies an agreement between the University, the PhD student and their tutor and thesis supervisor(s), and to this end, the signatories take on a commitment regarding the supervisory functions, the dispute settlement procedure, and any aspects relating to intellectual property that may arise in the course of the doctoral thesis within the scope of the doctoral programme.

The Doctoral School has developed resources to make it easier for tutors and supervisors to follow up doctoral students:

 

  • The Doctoral Student Follow-up and Support Plan, which aims to improve the supervision and support of tutors and supervisors through different actions that allow for the comprehensive training of the doctoral student.
  • SIAP Guide for tutors and supervisors, which describes the details of the documentation management platform where tutors and supervisors store all the information related to the doctoral programme.
  • Guide for the teaching staff of the Doctoral School, which defines the steps and tasks to be carried out by the teaching staff of the doctoral programmes.
  • Protocol for teaching in the Doctoral School, which lists the steps to be carried out by the teaching staff to ensure that the classes are carried out properly.
  • Documents referring to the training plan, which are those relating to the planning and follow-up meetings that must be held between the doctoral student and their tutor and supervisor(s) in order to design a training and research itinerary for each academic year, ensuring the smooth progress of their doctoral thesis.

In accordance with the provisions of Royal Decree 99/2011 of 28 January, the follow-up of the doctoral programme is the responsibility of the academic committee and, in accordance with Article 52 of the General Academic Regulations, the composition and functions of the latter are as follows:

 

The functions of the academic committee are as follows:

1. To propose the appointment of the thesis supervisor and co-supervisor to the Director of the Doctoral School and, once the thesis has been read, the change thereof, provided that there are legitimate reasons for doing so.

2. To propose the appointment of the doctoral student's tutor to the Director of the Doctoral School and, once the thesis has been read, the change thereof, provided that there are legitimate reasons for doing so.

3. To carry out the annual assessment of the doctoral student's research plan and activity document.

4. To review the documentation provided by the doctoral student for the doctoral thesis and to authorise or reject the defence of the thesis, submitting a reasoned report on its decision.

5. To authorise the proposed examining board, if appropriate.

6. Any other duties assigned to it by the regulations in force.

 

Article 54. Doctoral students

  1. The status of doctoral student shall be acquired provided that annual enrolment has been made at the university for the academic supervision of the doctoral programme.
  2. In the case of joint programmes, the respective agreement shall establish the manner in which the enrolment shall be carried out.
  3. Each doctoral student shall be assigned a tutor from among the lecturers on the programme. Their mission is to advise the doctoral student so that they can carry out their research work in optimum conditions.
  4. Each student on a doctoral programme shall be assigned a thesis supervisor within a maximum of three months after enrolment.
  5. Doctoral students shall be provided with a document of doctoral activities in which all training and research activities carried out by the doctoral student shall be recorded. It shall be regularly reviewed by the tutor and the thesis supervisor, and supervised annually by the academic committee responsible for the doctoral programme.
  6. Each doctoral student and their tutor and thesis supervisor will sign a documentary supervision agreement. This agreement will be signed as soon as possible after admission and will include the procedure for settling disputes and aspects relating to any intellectual or industrial property rights that may arise in the context of the doctoral programme.
  7. Before the end of the year, each doctoral student under second and subsequent years of academic supervision shall draw up a progress report, which shall be endorsed by their thesis supervisor and tutor, and shall include at least the following aspects: monitoring of the timing and progress of the thesis.
  8. The academic committee's assessment of the research plan and the progress report, together with the reports issued for this purpose by the supervisor and tutor, may be positive or negative. In the latter case, the doctoral student will be asked to submit a new research plan or progress report within six months. If the assessment continues to be negative or the report is not submitted, the academic committee shall issue a report explaining the reasons for the student's definitive withdrawal from the programme.
  9. Both figures (tutor and supervisor) shall hold a doctoral degree and have proven research experience. To make this assignment, the academic committee of the doctoral programme shall use the following procedure:

Process and criteria for assigning a tutor

The academic committee shall assign a tutor to each doctoral student at the time of admission, in accordance with the following criteria:

  • The tutor shall always be a lecturer from the doctoral programme and from the line of research in which the doctoral student is carrying out their doctoral thesis. A tutor may be assigned to one or more doctoral students.
  • The tutor may also be the supervisor (or one of the supervisors) of the doctoral thesis, provided that they meet the requirements of the regulations and are approved by the academic committee of the doctoral programme.
  • The tutor assigned shall be the same for all years of doctoral training unless one of the parties involved requests otherwise. In such cases, the programme coordinator, with the approval of the academic committee, shall be responsible for issuing a decision.

¿Quieres estudiar con nosotros?